Sunt avantaje si dezavantaje in cadrul folosirii fisierelor Raw si JPEG.
Se foloseste RAW daca:
- trebuie sa postprocesezi imaginea;
- imaginea contine contrast inalt;
- imaginea va fi marita peste rezolutia oferita de senzorul camerei;
- white balance nu a fost setat corect sau a fost folosit pe modul automat;
- nu te poti decide ce anume sa folosesti raw sau jpeg;
Se foloseste JPEG daca:
- ai un card cu memorie mica si ai nevoie de multe cadre trase.
- nu vrei sa postprocesezi imaginea
- vrei sa developezi fotografiile imediat inainte de a le prelucra pe un computer (sunt unele laboratoare care inca nu accepta fisiere de tip raw)
- daca folosesti modul de fotografiere continua si vrei sa faci cat mai multe fotografii posibile.
Majoritatea camerelor care suporta fisiere RAW suporta si RAW+JPEG. Acest mod inregistreaza ambele imagini in cardul de memorie. Totusi, aceasta optiunea activata are un mic dezavantaj. Timpul de procesare a inregistrarii fisierelor raw+jpg este mult mai mare decat a unui singur fisier. In momentul in care vrei sa folosesti modul de fotografiere continua atunci este indicat sa schimbi doar pe un singur format de fisiere.
Celebrul 16-Bit
Unul din cele mai populare lucruri la fisierele RAW este ca sunt capabile sa stocheze culoare de 16-bit, pe cand jpeg-urile pot numai de 8-bit. Totusi, majoritatea camerelor digitale produc numai fisiere RAW de 12-bit.
Este o diferenta intre ele asa de mare? Tabelul de mai jos iti poate creea o idee:
Tonuri/canal: 256 (8-bit) | 4096 (12-bit) | 65536 (16-bit)
Culori: Peste 16 milioane (8-bit) | Peste 68 miliarde (12-bit) | Peste 281 trilioane (16-bit)
Dupa cum poti vedea in tabelul de mai sus, chiar este o mare diferenta intre nivelurile de biti.
Dar totusi, si 8-bit produce rezultate excelente si este in general acceptabil pentru majoritatea fotografiilor. Exceptie fac acele fotografii care au in componenta culori delicate si unde trebuiesc facute ajustari meticuloase.
Ajustarile expunerii
Fisierele RAW pot oferi o plaja mult mai extinsa de ajustari decat fisierele JPEG; peste 50% mai multe detalii la expunere (acest lucru depinde insa de capacitatea senzorului). Cand ajustezi o expunere in jpeg, zonele luminate si umbrele dau rezultate slabe cand sunt privite in detaliu.
White Balance
Doarece fisierele RAW contin o gama mai variata de culori,
balansul pe alb poate fi corectat fara piederi mari de detalii.
Folosint convertoarele Raw cum ar fi plugin-ul Photoshop Camera Raw este
mai usor si produce rezultate mult mai bune. Pe de alta parte, White
Balance-ul al fisierilor JPEG poate fi foarte usor corectat fara piederi
considerabile de detalii.Claritatea imaginii.
Se crede in mod obisnuit despre fisierele RAW ca produc imagini care nu sunt asa de clare ca fisierele JPEG. Motivul pentru aceasta informatie eronata este ca majoritatea camerelor "ascute" imaginea inainte sa creeze fisierul JPEG. Acest efect de "sherpening" din interiorul camerei poate fi ajutat si in fisierele Raw pentru a produce aceleasi rezultate. Reducerea zgomotului poate fi redus intr-un convertor Raw, lucru care permite marirea claritatii a imaginii.
Zgomotul de imagine
Majoritatea uneltelor de conversie permite si diferite reglari in materie de reducere a zgomotului. Acest lucru poate fi folositor pentru a obtine o imagine cat mai clara.
Soft-urile folosite pentru reducerea zgomotului:
- Filtrul de reducere a zgomotului de la Adobe Photoshop CS2
- Noise Ninja
- Neat Image
Viteza de scriere.
Fisierele JPEG sunt mai mici si se inregistreaza in memory card mult mai repede decat fisierele RAW. Camerele digitale au un buffer, iar daca buffer-ul este plin atunci fotografierea se opreste automat pentru a permite imaginilor sa fie scrise pe card. Datorita timpului mai lung de asteptare, fisierele Raw consuma mai multa putere (energie) decat jpeg-urile.
Optiunea de RAW si JPEG (RAW+JPEG)
Odata cu evolutia cardurilor de memorie, din ce in ce mai multi fotografi folosesc aceasta optiune. Cresterea memoriei, cresterea vitezei de scriere pe card sau marirea buffer-ului face ca lucrul cu aceasta optiune sa fie din ce in ce mai rezonabila.
Formatul DNG (Adobe - Digital Negative)
Formatul DNG (Digital Negative) a fost introdus de catre Adobe ca un format universal de tip RAW.
Sunt mai multe formate de RAW: CRW (Canon), NEF (Nikon), DCR (Kodak), etc.
Problema cu aceste tipuri de formate pentru RAW este una destul de delicata. Pe langa faptul ca se creeaza confuzie intre ele, folosirea formatelor pe scara larga poate fi intrerupta facandu-le in acest fel mai greu de folosit.
In acest moment, formatul DNG nu este introdus pe nici o camera digitala si nu s-a mai vorbit nici un cuvant despre acest lucru. In timp ce Adobe promitea ca intotdeauna va oferi suport pentru fisierele DNG, trebuie sa speram ca formatul DNG va fi folosit si in urmatorele generatii de camere.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu