In articolul "Bucura-te din plin de vremea rea", s-a atras atentia asupra faptului ca fotografia se bazeaza in principal pe modul de manipulare a luminii. Pare evident, insa, ca fotografi, tindem sa ne concentram cu precadere asupra subiectului, lasand in plan secund lumina focalizata. Important este ca atunci cand ceva unic sau deosebit ne atrage atentia, ii acordam o atentie prioritara, in detrimentul iluminarii, si devine necesara expunerea ulterioara pentru a-ti trasforma subiectul. Iluminarea corecta corecta poate face succesul sau esecul unui cadru de imagine, o scena pe care altii o vor percepe fie ca pe un instantaneu, fie ca pe o fotografie.
La fel cum a gasi si a vedea un subiect presupune o provocare, la fel este si gasirea unei iluminari care sa rezulte in realizarea unor fotografii dramatice. Ora de aur este intotdeauna luata ca punct de referinta pentru realizarea unor fotografii grozave, insa nu este singurul moment al zilei in care se pot face fotografii cu o iluminare dramatica. Pentru a-ti antrena ochiul sa perceapa lumina dramatica, precum si diversele ei variatii, implica ceva exercitiu.
Iluminarea laterala
Dupa cum probabil ti-ai dat seama, avem
iluminare laterala atunci cand lumina provine din afara cadrului. De
obicei, aceasta asigura un contrast puternic, poate crea umbre lungi si
confera adancime imaginii. Acest tip de iluminare poate adauga o
sclipire dramatica fotografiilor arhitecturale si portetistice.
Iluminarea din spate
Iluminarea din spate presupune ca sursa de
lumina se afla in spatele subiectului si ca este indreptata catre tine
si catre camera ta. Acest tip de iluminare creeaza destul de usor
siluete. In combinatie cu anumite conditii atmosferice, cum ar fi ceata
sau praful antrenat de curentul de aeraj, poti obtine efecte de
iluminare dramatice.
Iluminare pe muchii
Atunci cand lumina cade in unghi ascutit, poate crea zone de intensitate luminoasa de-a lungul muchiilor subiectului tau. Contrastul puternic, abrupt, pe care il asigura, pune in emfaza formele. Acest tip de iluminare confera un impact mai puternic scenelor de viata salbatica, la nivel macro, precum si fotografiei cu scene din natura si nudurilor artistice.Lumina ambientala
Lumina ambientala este o forma de iluminare slaba, indirecta, care este adesea reverberata dintr-o suprafata in alta. Ca rezultat al iluminarii indirecte, luminozitatea subiectului tau este mai redusa decat in cazul altor tipuri de iluminare. De fapt, aceasta modalitate de iluminare ii pacaleste cel mai adesea pe oameni, intrucat numai rar ne gandim la ea in mod constient. Majoritatea fotografilor tind sa o ignore, cautand alte tipuri de iluminare, insa lumina ambientala se muleaza bine pe o varietate de genuri fotografice, in special pe cel peisagist.Lumina slaba sau difuza
Lumina slaba este difuza, furnizand o iluminare
neteda, uniforma. Acest tip de iluminare reduce contrastul si
minimizeaza umbrele. Lumina slaba este excelenta pentru potrete, pentru
cadre la scara macro, si pentru fotografia in natura.
Lumina contrastanta
Lumina contrastanta este destul de directa si poate fi adesea intensa ca luminozitate. Acest tip de iluminare creeaza lumini puternice si un contrast mare. Portiunile de mare intensitate luminoasa pot atinge niveluri destul de inalte in conditii de iluminare contrastanta, asa ca trebuie acordata o atentie speciala acestora, atunci cand se foloseste aceasta expunere. Lumina contrastanta poate fi aplicata, din punct de vedere stilistic, oricarui gen fotografic, insa, pentru multi ochi poate parea mai putin atragatoare decat alte tipuri de iluminare.Lumina concentrata de reflector
Pur si simplu, lumina de reflector se produce
atunci cand o cantitate de lumina focalizata scoate in evidenta o
anumita sectiune a subiectului sau a scenei tale. Acest tip de iluminare
poate crea umbre si contraste puternice. Lumina de reflector poate
conferi accente dramatice oricarui gen de fotografie.
Iluminare artificiala
Cel mai evident tip de iluminare este cea
artificiala. Aceasta poate fi generata printr-o varietate de lumini de
studio, si poate avea un caracter intern sau extern unitatilor de
blitz. Sunt putine genuri fotografice in care iluminarea de tip
artificial sa nu poata fi aplicata cu suucces. Iluminarea artificiala
asigura un mare grad de flexibilitate si posibilitati creativ.
Diverse combinatii de iluminari
In sfarsit, exista posibilitatea de a combina
oricare dintre aceste tipuri de iluminare, sau chiar pe toate. Nu
exista nici o regula care sa stabileasca ca trebuie sa iti alegi o
singura forma de iluminare. Iluminarea creativa a subiectului tau
constituie o parte constitutiva a procesului fotografic.
Acum, ca am parcurs aceste tipuri de iluminare, pe masura ce te uiti la poze care iti plac, sau pe masura ce iesi sa faci noi fotografii, tine aceste informatii undeva intr-un coltisor al mintii. Intreaba-te, care este iluminarea care face din imaginea pe care o privesti sa fie atat de atragatoare? Studiaza si invata notiunile de iluminare, si, in curand, vei constata ca aceste cunostinte s-au infiltrat in lucrarile tale, atat constient, cat si inconstient. Configurarea si/sau gasirea luminii potrivite te poate ajuta sa iti scoti subiectul in relief si sa creezi imagini de un mai mare impact.
Acum, ca am parcurs aceste tipuri de iluminare, pe masura ce te uiti la poze care iti plac, sau pe masura ce iesi sa faci noi fotografii, tine aceste informatii undeva intr-un coltisor al mintii. Intreaba-te, care este iluminarea care face din imaginea pe care o privesti sa fie atat de atragatoare? Studiaza si invata notiunile de iluminare, si, in curand, vei constata ca aceste cunostinte s-au infiltrat in lucrarile tale, atat constient, cat si inconstient. Configurarea si/sau gasirea luminii potrivite te poate ajuta sa iti scoti subiectul in relief si sa creezi imagini de un mai mare impact.









Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu